• Hem

    Hem

  • Sök

    Sök

  • resultat

    Resultat

  • forum

    Forum

  • Fler alternativ

    Fler alternativ

  • roll

    Roll

  • Hjälp och tips

    Hjälp och tips

  • profil

    Profil

  • Lämna

    Lämna

2 Algebra: Programmering och digital kompetens

Teori Blockprogrammering ETT

matmeatikX_header_ett.PNG

Du ska nu få en första introduktion till programmering. Vi kommer att arbeta med så kallad blockprogrammering med hjälp av webbsidan Code.org och språket Blockly.
Även om du testat programmering tidigare, kan du få ut något av uppgiften eftersom du får lära dig/repetera en del programmeringsbegrepp samt att du får erfarenhet av parprogrammering, felsökning och problemlösning. Kanske hittar du likheter mellan det programspråk du använt och Blockly

SYFTE
Syftet med övningen är att du ska
■ utveckla datalogiskt tänkande
■ träna dig i att lösa problem
■ bekanta dig med ett digitalt hjälpmedel
■ få en introduktion till blockprogrammering
■ lära dig begreppen loop, villkor/if-satser
■ få erfarenhet av att felsöka/debugga ett program
■ testa på parprogrammering.

REDOVISNING/BEDÖMNING
Din lärare berättar hur du ska redovisa dina uppgifter. Det kan till exempel vara genom diskussioner i helklass eller genom att du lämnar in svar på frågorna.

LÄRARE
I den här uppgiften får du och dina elever en första introduktion till programmering. Uppgiften vänder sig först och främst till de som inte har tidigare erfarenheter av programmering. Ni kommer att få testa blockprogrammering i språket Blockly som till viss del liknar upplägget i Scratch.
Även de elever som har testat programmering förut kan dra nytta av att göra uppgiften eftersom de får träna på en del begrepp som har med programmering att göra samt testa på parprogrammering, felsökning och problemlösning.

SYFTE
Syftet med övningen är att eleven ska
■ utveckla datalogiskt tänkande
■ träna sig i att lösa problem
■ bekanta sig med ett digitalt hjälpmedel
■ få en introduktion till blockprogrammering
■ lära sig begreppen loop, villkor/if-satser
■ få erfarenhet av att felsöka/debugga ett program
■ få erfarenhet av parprogrammering.
TIDSÅTGÅNG
En lektion à 60 min.

KOSTNAD
Gratis

UTRUSTNING
Datorer eller lärplattor och webbsidan Code.org https://code.org/
REDOVISNING
Eleverna diskuterar med varandra under lektionen. Svaren på frågorna kan besvaras i helklass eller lämnas in till läraren.
FALLGROPAR
En del elever tycker det är svårt att komma igång. Ge dem lite tid och låt eleverna hjälpa varandra.
I filmerna får eleverna tips om nya block och hur de kan användas. Om eleverna hoppar över filmerna kan det bli svårt med nästa avsnitt.

När man programmerar använder man sig oftast av de engelska uttrycken. På sidan code.org har man översatt uttrycken till svenska. Det kan göra eleverna något förvirrade.

På den här sidan finns en sammanställning av de vanligaste uttrycken på svenska och engelska samt deras betydelse: http://volante.se/wp-content/uploads/2015/09/Hej_Ruby_ordlista.pdf
PEDAGOGISKA TIPS
Testa gärna verktyget själv först. Då får du en föraning om vilka eventuella
problem eleverna kommer att stöta på.

Uppgiften går att byggas ut. På webbsidan finns flera andra utmaningar av
varierande svårighetsgrad.
FÖRMÅGOR
■ formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda
strategier och metoder
■ använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp
CENTRALT INNEHÅLL
Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering
i olika programmeringsmiljöer.
Copyright © 2025 Liber
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna