
I samband med att du lär dig mer om geometri kommer du nu att få bekanta dig med det digitala verktyget Geoboard. I den här uppgiften får du både öva dig i att skapa olika geometriska figurer och att beräkna arean av dem. Du kommer att få träna dig i att använda relevanta begrepp för att beskriva figurerna, samt bekanta dig med de nya begreppen längdenheter och areaenheter. Slutligen kommer du träna på att redovisa ditt arbete genom att visa dina figurer och berätta om dina beräkningar inför dina klasskamrater.
SYFTE Syftet med övningen är att du ska ■ bekanta dig med ett digitalt hjälpmedel ■ skapa geometriska figurer med ett digitalt hjälpmedel ■ använda begrepp för att beskriva dina figurer ■ beräkna arean av olika geometriska figurer ■ kunna redogöra och argumentera för dina beräkningar.
I den här uppgiften får du och dina elever bekanta er med det digitala verktyget Geoboard. Eleverna får träna sig i att skapa olika geometriska figurer med en viss bestämd area. De får beskriva figurerna med relevanta matematiska begrepp samt bekanta sig med de nya begreppen längdenhet och areaenhet. De får även träna sig i att redogöra för sina beräkningar inför sina klasskamrater.
SYFTE Syftet med övningen är att eleven ska ■ bekanta sig med ett digitalt hjälpmedel ■ skapa geometriska figurer med ett digitalt hjälpmedel ■ använda begrepp för att beskriva sina figurer ■ beräkna arean av olika geometriska figurer ■ kunna redogöra och argumentera för sina beräkningar.
TIDSÅTGÅNG En lektion à 60 min.
KOSTNAD
Gratis
UTRUSTNING Datorer eller lärplattor samt webbsidan eller appen Geoboard https://apps.mathlearningcenter.org/geoboard/
REDOVISNING Under lektionens gång finns det möjlighet att gå runt och titta på elevernas arbeten. Be dem berätta för dig hur de tänkt. Ofta börjar de med en kvadrat och en rektangel för att sedan gå vidare till trianglar. Om de fastnar där, uppmuntra dem till att göra sammansatta figurer. Eleven diskuterar sitt resultat med en klasskompis. Gå runt och lyssna hur de berättar om sina figurer och argumenterar för sina beräkningar. Uppmuntra dem till att använda sig av matematiska begrepp. I hel- eller om möjligt halvklass, redovisar alla varsin figur och beskriver sin beräkning av arean samt visar eventuella beräkningar.
 |
FALLGROPAR Poängtera att det är avståndet mellan två vita prickar som är en längdenhet. En del elever missuppfattar och tänker att det ska vara fyra vita prickar i en rad för att längden ska vara 4 le.
Det går inte att spara. Gör skärmdumpar om ni vill spara ert arbete.
Om eleverna kompletterat sina figurer med beräkningar och sedan kopplar upp sina datorer/lärplattor till projektorn, kan beräkningarna ”hoppa runt lite” om det är olika upplösning på de olika skärmarna. Eleverna kan lätt flytta tillbaka beräkningarna där de hör hemma, alternativt visa en skärmdump istället.
|
PEDAGOGISKA TIPS Testa gärna verktyget själv först. Då får du en föraning om vilka eventuella problem eleverna kommer att stöta på.
Att testa resonemangsförmågan på A-nivå, kan vara svårt i helklass. Ett tips är då att sätta samman grupper med 4–5 elever och låta dem redovisa inför varandra. Efter varje redovisning finns det chans för övriga att komma med frågor eller alternativa lösningsförslag.
Uppgiften går att byggas ut om du till exempel vill jobba vidare med omkrets och Pythagoras sats. Undersök hur arean förändras om omkretsen fördubblas i en rektangel.
Låt eleverna komma med egna uppgifter och kluringar.
Geoboard går till exempel att använda vid förenkling av bråk.
|
 |
FÖRMÅGOR ■ formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder, ■ använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, ■ välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter, ■ föra och följa matematiska resonemang och ■ använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
CENTRALT INNEHÅLL ■ Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt. ■ Avbildning och konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg. ■ Metoder för beräkning av area hos geometriska objekt, samt enhetsbyten i samband med detta. ■ Geometriska satser och formler och behovet av argumentation för deras giltighet.
|