• Hem

    Hem

  • Sök

    Sök

  • resultat

    Resultat

  • forum

    Forum

  • Fler alternativ

    Fler alternativ

  • roll

    Roll

  • Hjälp och tips

    Hjälp och tips

  • profil

    Profil

  • Lämna

    Lämna

5 Energi: 5.6 Friktion

Theory Vilofriktion och glidfriktion

I försöket med suddgummit och linjalen #(# eller vilken som helst sak som glider utan att rulla på en plan yta) fann vi att det låg kvar till en viss lutningsvinkel. Så länge suddgummit ligger kvar kommer tyngdens komposant längs planet precis att motverkas av friktionen i motsatt riktning. Det följer av Newtons första lag. Den friktion som verkar när suddgummit ligger stilla, kallar vi för vilofriktion. Men plötsligt kommer suddgummit på glid och då med ökande fart. Vi kan till och med gå tillbaka till strax under den vinkel där det kom på glid utan att det stoppar! Vad betyder det? Jo, det måste betyda att just precis innan gummit börjat glida har vilofriktionen sitt största värde. I nästa ögonblick är det glidfriktionen som tar över, och den är tydligen lite mindre eftersom vi kan sänka linjalen lite utan att gummit stoppar. Om vi skulle göra en mätning av hur stor vilo- och glidfriktionen är på boken i figur #5.20 # och sedan rita värdena skulle grafens utseende bli som i figur #5.22. # Hur är det när du försiktigt går ned för en ishal backe? Vad händer om du väl kommer på glid?

#5.22# Diagrammet visar hur friktionen mellan det lutande planet och boken varierar när lutningsvinkeln ökar. Strax innan boken börjar glida är vilofriktionen maximal.

Hur ser kraftsituationen ut för en bil som startar? Se figur #5.23 # a. Drivhjulen verkar på vägen med en kraft F bakåt, och vägen verkar enligt Newtons tredje lag på drivhjulen med en kraft Fμ framåt. Det är vilofriktionen som gör att bilen accelererar framåt. Om däremot hjulen slirar #(# glidfriktion) kommer du inte så långt. Vad händer när en bil bromsar? Se figur #5.23 # b. Om hjulen låser sig, glider hjulens kontaktyta framåt och glidfriktionen verkar bakåt. Men om hjulen rullar, står kontaktytorna stilla i förhållande till varandra, och det är vilofriktionen som verkar bakåt.

#5.23# Kraften Fμ på drivhjulen till en bil som inte slirar, och till en bil som slirar. Bilen är fyrhjulsdriven. Kraften F verkar på vägen från drivhjulen.

Glidfriktionen mellan drivhjulen och vägen är mindre än den maximala vilofriktionen. En bil som startar på ett halt underlag drar bäst när drivhjulen inte slirar, och en bil som bromsar på halt underlag bromsar bäst när hjulen inte låser sig.

För att förhindra att bilhjulen låser sig har biltillverkarna utvecklat låsningsfria bromsar, ABS, som betyder antiblockeringssystem. Det låsningsfria bromssystemet gör att bilen även vid kraftiga inbromsningar behåller styrförmågan och att föraren därmed lättare kan kontrollera sin bil.


Copyright © 2025 Liber
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna