1c 3. Förändringar och sannolikhet: 3.1 Procentuella förändringar
Förändringsfaktor
En flygbiljett kostar #2\,000 # kronor. Några dagar före avresan höjs priset med #20 # %.
Prishöjningen är #20 # % av #2\,000 = 400 # kr.
Det nya priset är #2\,000 + 400 = 2\, 400 # kr.
Vi ser att det gamla priset #+ # höjningen #= # nya priset.
#100 # % #+ 20 \,\% \quad = \quad 120\,\% #
#120 # % #= 1{,}20 #
Det nya priset får vi alltså genom att multiplicera det gamla priset med förändringsfaktorn.
Om priset på flygbiljetten i stället har blivit #20 # % billigare så får vi
#100 # % − #20 # % #= 80 # % #= 0,80 #
Förändringsfaktorn är #0,80 # och det nya priset blir
#0,80 \cdot 2\,000 = 1\,600 # kr.
En ökning ger en förändringsfaktor som är större än #1. #
En minskning ger en förändringsfaktor som är mindre än #1. #
Om förändringsfaktorn är #1 # innebär det att det inte har skett någon förändring. Det återstår #100 # % av det ursprungliga värdet.
Förändringsfaktor kan också kallas ändringsfaktor eller tillväxtfaktor.
#\,#
Kontroll
- a) Vad innebär en förändringsfaktor som är större än #1#?
b) Vad innebär en förändringsfaktor som är mindre än #1#? - a) Vad innebär förändringsfaktorn #1{,}10#?
b) Vad innebär förändringsfaktorn #0{,}97#?
#\,#
Förändringen är #100 # % − #15 # % #= 85 # % #= 0,85 #
Förändringsfaktorn är #0,85#.
Bilens värde är #90\,000 \cdot 0,85 # kr #= 76\,500 # kr
På ett företag anställdes nya medarbetare. Antalet anställda ökade då med #6 # % och totalt fanns det efter nyanställningarna #14 \,500 # personer på företaget.
Hur många medarbetare hade företaget före nyanställningarna?
Anta att antalet medarbetare före nyanställningarna var # x# personer.
Förändringsfaktorn för ökningen är #1,06. #
#1,06 \cdot x = 14\,500 #
#x = \frac{{14\,500}}{{1,06}} \approx 13\,679 \approx 13\,700#
Antalet anställda före nyanställningarna var ungefär #13\,700 # personer.
På en gymnasieskola finns #850 # elever. Elevantalet ökar och efter en tid finns #1\, 075 # elever.
Hur stor är den procentuella ökningen?
Förändringsfaktor # = \frac{{{\textrm{det nya elevantalet}}}}{{{\textrm{det gamla elevantalet}}}} = \frac{{1\,075}}{{850}} \approx 1,264\,7 \approx 1,265#
Antalet elever har ökat med #26,5 # %.
#\,#
Förändringsfaktor Nya värdet #= # gamla värdet #\cdot# förändringsfaktorn Nya värdet / gamla värdet #= # förändringsfaktorn En ökning ger en förändringsfaktor som är större än #1#. En minskning ger en förändringsfaktor som är mindre än #1#. |