• Hem

    Hem

  • Sök

    Sök

  • resultat

    Resultat

  • forum

    Forum

  • Fler alternativ

    Fler alternativ

  • roll

    Roll

  • Hjälp och tips

    Hjälp och tips

  • profil

    Profil

  • Lämna

    Lämna

1c 3. Förändringar och sannolikhet: 3.3 Sannolikhetslära

Teori Slumpförsök i flera steg

Oberoende händelser

När du kastar en enkrona så är det #50 # % chans att få krona och #50 # % chans att få klave. Om du kastar myntet igen har chansen för krona eller klave inte ändrats. Detta kallas för en oberoende händelse.

Andra exempel på oberoende händelser är vid kast med tärning eller då man plockar en boll ur en burk, under förutsättning att det sker med återläggning.

Beroende händelser

Första gången vi drar en boll ur burken är #P({\text{blå}}) = \frac{3}{5}#. Om vi får en blå
boll, och inte lägger tillbaka den, och sen drar på nytt, är sannolikheten att vi får ytterligare en blå boll #P({\text{blå}}) = \frac{2}{4} = \frac{1}{2}#.

sannolikhetsly_ra_1.PNG

Resultatet blev ett annat, eftersom vårt föregående försök påverkade både de möjliga och de gynnsamma fallen. Vi säger att händelserna är beroende av varandra.

#\,#

Kontroll

Man kastar en tärning två gånger.

A är händelsen att man får en sexa i första kastet.

B är händelsen att man får en sexa i andra kastet.

Är A och B oberoende eller beroende av varandra?

Svar

De är oberoende händelser. Vad tärningen i andra kastet visar påverkas inte av vad tärningen i första kastet visar.

#\,#

slumpfy_rsy_k_i_flera_steg_1.jpg


Utredning av händelser och träddiagram

Om vi kastar en enkrona två gånger så kan vi illustrera de olika utfallen med ett diagram.

slumpfy_rsy_k_i_flera_steg_2.png

Händelsen att få krona båda gångerna har sannolikheten

#P({\text{krona}}{\text{,}}\,{\text{krona}}) = \frac{1}{4}#.

De fyra olika utfallen i utfallsrummet har tillsammans sannolikheten #1. # Den här metoden fungerar bra när två händelser kopplas ihop.

Vi kan även illustrera situationen med hjälp av ett träddiagram.

slumpfy_rsy_k_i_flera_steg_3.png

Om vi multiplicerar sannolikheterna för de två enskilda händelserna för krona får vi #P({\text{krona}}{\text{,}}\,{\text{krona}}) = \frac{1}{2} \cdot \frac{1}{2} = \frac{1}{4}#.

Vi multiplicerar alltså nedåt i en gren för att få sannolikheten för hela händelsen. Detta kallas ibland för "multiplikationsprincipen".

Principen kan användas oavsett hur många händelser som följer på varandra.

Om vi lägger ihop alla grenarna får vi

#P({\text{utfallsrummet}}) = \frac{1}{2} \cdot \frac{1}{2} + \frac{1}{2} \cdot \frac{1}{2} + \frac{1}{2} \cdot \frac{1}{2} + \frac{1}{2} \cdot \frac{1}{2} = 1#

Sannolikheterna för de olika grenarna adderas. Detta kallas för "additionsprincipen".

Ett träddiagram fungerar bra även med många händelser efter varandra.

#\,#

Kontroll

Bestäm sannolikheterna för de olika utfallen när man kastar en enkrona två gånger.

Svar

#P(\text{krona, krona})=\frac{1}{4}#

#P(\text{krona, klave})=\frac{1}{4}#

#P(\text{klave, krona})=\frac{1}{4}#

#P(\text{klave, klave})=\frac{1}{4}#

#\,#

Sannolikhetsbegrepp

Oberoende händelser: Sannolikheten för en händelse påverkas inte av händelsen innan.
Beroende händelser: Sannolikheten för en händelse påverkas av händelsen innan.
Multiplikationsprincipen: Sannolikheterna multipliceras nedåt i en gren på ett träddiagram.
Additionsprincipen: Sannolikheterna för olika grenar i ett träddiagram adderas.


  1. 1
  2. 1
  3. 1

Hur stor är sannolikheten att utan att titta plocka upp tre blå sockor, om det sker med återläggning?


slumpfy_rsy_k_i_flera_steg_exempel1.png

#P(3\,{\textrm{blå}}) = \frac{4}{{10}} \cdot \frac{4}{{10}} \cdot \frac{4}{{10}} \cdot = \frac{8}{{125}}#
Nästa exempel

Copyright © 2025 Liber
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna
Lyssna