Lima1c 5. Statistik *: 7.1 Att tolka och rita tabeller och diagram
Att tolka och rita tabeller och diagram
Statistik i form av tabeller och diagram har du redan träffat på i olika sammanhang, till exempel inför varje riksdagsval då media visar en mängd prognoser för hur partierna ligger till.
Som naturvetare och tekniker måste du kunna hantera statistik. Det räcker inte med att kunna tolka statistik korrekt; du måste även kunna rita egna tabeller och diagram.
Figuren beskriver en lämplig arbetsgång om du ska göra en statistisk undersökning, eller om du ska utföra ett experiment där du mäter något.
#1. # Först samlar du in data genom undersökningar eller mätningar.
#2. # Sedan sammanställer och bearbetar du materialet.
#3. # Därefter presenterar du resultaten i tabeller och diagram.
#4. # Slutligen tolkar du dina resultat och drar eventuella slutsatser.
Insamling av data
Du har säkert i något sammanhang fått svara på en enkät. Frågeformuläret kan ha handlat om allt från din hälsa till hur många timmar per dag du ägnar åt sociala medier.
I samband med insamlingen av enkätsvar, antingen före eller efter, görs ett urval. Urvalet kan vara slumpmässigt eller stratifierat. I ett stratifierat urval frågar man bara personer i en viss grupp, till exempel #40-# åringar, hundägare eller gymnasielever.
Ett annat exempel på datainsamling är när du gör en laboration och samlar in ett antal mätvärden. I samband med laborationer görs sällan ett urval bland insamlade mätvärden.
Sammanställning, bearbetning och presentation
Mätvärdena sammanställer du sedan i en tabell. Det ger dig bättre överblick och gör det lättare att göra beräkningar. Till exempel kanske du vill bestämma medelvärdet och medianen. Därefter kan du presentera resultatet i ett diagram. Det finns flera olika diagramtyper att välja på.
Tolkning och konsekvenser
Om du gör en statistisk undersökning och presenterar den i en rapport kommer den att läsas och tolkas av någon annan, till exempel din lärare eller din chef. Om han eller hon ska fatta ett beslut utifrån dina resultat är det viktigt att rapporten visar precis det du vill att den ska visa och att statistiken är lätt att tolka.
Ibland är diagram vilseledande. När du ska tolka statistik bör du därför fundera över vilket syfte undersökningen har. Vem har publicerat statistiken? Är urvalet bra? Kan det finnas anledningar till att statistiken är presenterad på ett visst sätt?
Som naturvetare och tekniker måste du kunna hantera statistik. Det räcker inte med att kunna tolka statistik korrekt; du måste även kunna rita egna tabeller och diagram.
Figuren beskriver en lämplig arbetsgång om du ska göra en statistisk undersökning, eller om du ska utföra ett experiment där du mäter något.
#1. # Först samlar du in data genom undersökningar eller mätningar.
#2. # Sedan sammanställer och bearbetar du materialet.
#3. # Därefter presenterar du resultaten i tabeller och diagram.
#4. # Slutligen tolkar du dina resultat och drar eventuella slutsatser.
Insamling av data
Du har säkert i något sammanhang fått svara på en enkät. Frågeformuläret kan ha handlat om allt från din hälsa till hur många timmar per dag du ägnar åt sociala medier.
I samband med insamlingen av enkätsvar, antingen före eller efter, görs ett urval. Urvalet kan vara slumpmässigt eller stratifierat. I ett stratifierat urval frågar man bara personer i en viss grupp, till exempel #40-# åringar, hundägare eller gymnasielever.
Ett annat exempel på datainsamling är när du gör en laboration och samlar in ett antal mätvärden. I samband med laborationer görs sällan ett urval bland insamlade mätvärden.
Sammanställning, bearbetning och presentation
Mätvärdena sammanställer du sedan i en tabell. Det ger dig bättre överblick och gör det lättare att göra beräkningar. Till exempel kanske du vill bestämma medelvärdet och medianen. Därefter kan du presentera resultatet i ett diagram. Det finns flera olika diagramtyper att välja på.
Tolkning och konsekvenser
Om du gör en statistisk undersökning och presenterar den i en rapport kommer den att läsas och tolkas av någon annan, till exempel din lärare eller din chef. Om han eller hon ska fatta ett beslut utifrån dina resultat är det viktigt att rapporten visar precis det du vill att den ska visa och att statistiken är lätt att tolka.
Ibland är diagram vilseledande. När du ska tolka statistik bör du därför fundera över vilket syfte undersökningen har. Vem har publicerat statistiken? Är urvalet bra? Kan det finnas anledningar till att statistiken är presenterad på ett visst sätt?