Lima 1c 6. Trigonometri och vektorer *: 6.4 Vektorer
Programmering och digitala verktyg
Vektorer i GeoGebra
Det finns två sätt att skapa vektorer i GeoGebra. Du kan dels använda Inmatningsfältet, dels använda verktyget Vektor, som ligger under verktyget Linje i verktygsfältet.
När du har markerat vektorverktyget klickar du på två ställen i Ritområdet för att rita din vektor.
Om du vill skapa en vektor genom att använda Inmatningsfältet kan du arbeta på två sätt. Du kan skriva v #= # vektor #((3,1)) # i Inmatningsfältet (notera de dubbla parenteserna), och trycka på returtangenten. Då skapas en vektor # v # som utgår från origo och har spetsen i #(3, 1). # Du kan också skriva u #= # vektor #((2,1), (3,5)). # Då skapas en vektor som utgår från #(2, 1) # och har spetsen i #(3, 5). #
Det är förstås också möjligt att addera och subtrahera vektorer. Öppna ett nytt fönster. Mata in vektorerna v #= # vektor #((3,1)) # och u #= # vektor #((-2,3)). # Därefter skriver du w #= # v #+ # u i Inmatningsfältet, och trycker på returtangenten. I Ritområdet ser du vektorn # w # som är summan av vektorerna # v # och # u , # och i algebrafönstret till vänster ser du att # w = (1, 4). # För vektorer visas koordinaterna uppställda vertikalt.
Det finns två sätt att skapa vektorer i GeoGebra. Du kan dels använda Inmatningsfältet, dels använda verktyget Vektor, som ligger under verktyget Linje i verktygsfältet.
När du har markerat vektorverktyget klickar du på två ställen i Ritområdet för att rita din vektor.
Om du vill skapa en vektor genom att använda Inmatningsfältet kan du arbeta på två sätt. Du kan skriva v #= # vektor #((3,1)) # i Inmatningsfältet (notera de dubbla parenteserna), och trycka på returtangenten. Då skapas en vektor # v # som utgår från origo och har spetsen i #(3, 1). # Du kan också skriva u #= # vektor #((2,1), (3,5)). # Då skapas en vektor som utgår från #(2, 1) # och har spetsen i #(3, 5). #
Det är förstås också möjligt att addera och subtrahera vektorer. Öppna ett nytt fönster. Mata in vektorerna v #= # vektor #((3,1)) # och u #= # vektor #((-2,3)). # Därefter skriver du w #= # v #+ # u i Inmatningsfältet, och trycker på returtangenten. I Ritområdet ser du vektorn # w # som är summan av vektorerna # v # och # u , # och i algebrafönstret till vänster ser du att # w = (1, 4). # För vektorer visas koordinaterna uppställda vertikalt.