Vektorlängd
Med GeoGebra och CAS kan du beräkna längden av en vektor.
Skriv in u = vektor((3,5)) i Inmatningsfältet följt av returtangenten.
Öppna CAS-fönstret genom att från Visa-menyn välja CAS.
Klicka i CAS-fönstret, och skriv Längd(u) följt av returtangenten. CAS svarar @sqrt(34)@. Pythagoras sats ger ju att vektorns längd är exakt @sqrt(3^2+5^2) = sqrt(34)@. Skriver du i stället Längd(u) i Inmatningsfältet och trycker retur får du ett närmevärde.
Komposanter och trigonometri
Börja med att skapa två glidare i ett nytt fönster i GeoGebra.
Använd verktyget

Välj Glidare och klicka någonstans i Ritområdet. Ändra den första glidarens Namn till #r#, sätt "Min:" till #0# och låt "Max:" fortsatt vara #5#. Den andra glidaren kallar du #v#, och den ska kunna varieras mellan #0# och #90#.
Skapa en vektor # u # med hjälp av kommandot u = vektor (( r;v°)) . Observera semikolon mellan #r# och #v#, och ring för grader efter #v#. Gradtecknet #°# hittar du genom att klicka på alfa-symbolen #α# till höger om Inmatningsfältet.
Vektorn # u # utgår nu från origo och har längden # r#. Vektorn bildar vinkeln # v °# med den positiva # x #-axeln.
Välj Inställningar, Antal decimaler och ändra till #5 # decimaler.
Dra glidaren #r# till r #= 5#. Vektorn # u # får då längden #5 # längdenheter.
Dra sedan glidaren v till v #= 45#. Vad händer med koordinaterna för vektorn # u # ?

Vektorn # u # bildar vinkeln # v = 45°# med # x #-axeln i koordinatsystemet. I bilden ovan har vi markerat vinkeln. Vi har också skapat en rätvinklig triangel genom att rita en sträcka från vektorn # u #:s spets ner till # x #-axeln, och därifrån en annan sträcka vidare till origo.
Hur långa är sträckorna # x # och # y # i figuren? Med hjälp av trigonometri kan vi beräkna deras längder:
#\cos 45° = \frac{x}{5}# ⇒ # x = 5 \cos 45°# ≈ @3,53553@
#\sin 45° = \frac{y}{5}# ⇒ # y = 5 \sin 45°# ≈ @3,53553@
Värdena är alltså desamma som vektorn # u #:s # x#- och # y #-koordinater, som du kan läsa av i Algebrafönstret.
Sträckorna # x # och # y # kan beskrivas med hjälp av vektorerna
#\vec x = (3,53553;\,0)# och #\vec y = (0;\,3,53553)#.
Summan av vektorerna är
#\vec x + \vec y = (3,53553;\,0) + (0;\,3,53553)\, = (3,53553;\,3,53553) = \vec u#
Vi kallar vektorerna # x # och # y # för komposanterna till vektorn # u #. Komposanter till en vektor # u # är två vinkelräta vektorer vars summa är # u #. Att kunna beräkna komposanter är viktigt framför allt i fysiken, när du arbetar med krafter.
#\,#
UPPGIFTER
-
Bestäm genom att läsa av i Algebrafönstret #x#- och #y#-komposanterna till vektorn #u# då
a) #r = 4# och #v = 60°#
b) #r = 3# och #v = 70°#
c) #r = 5# och #v = 30°#
d) #r = 1# och #v = 37°#
Tips: Det kan vara svårt att få exakta värden genom att dra i glidarna. Klicka då istället på talen #r# och #v# i Algebrafönstret och skriv in värdena direkt.
-
Modifiera glidaren #v# så att den kan varieras mellan #0°# och #180°#. Bestäm #x#- och #y#-komposanterna till vektorn #u# då
a) #r = 4# och #u = 120°#
b) #r = 3# och #v = 110°#
c) #r = 5# och #v = 150°#
d) #r = 1# och #v = 143°#
Jämför dina svar på uppgifterna #1# och #2#. Kan du förklara likheterna och skillnaderna?
-
Hur ska du gå till väga för att bestämma @cos(23°)@ och @sin(23°)@ endast med hjälp av vektorn #u# och glidarna #r# och #v#.
-
Bestäm med metoden i uppgift #3# med #5# decimalers noggrannhet
a) @cos(82°)@ och @sin(82°)@
b) @cos(60°)@ och @sin(60°)@
c) @cos(135°)@ och @sin(135°)@
c) @cos(180°)@ och @sin(180°)@
|